Maakt connectie met SQLite database. Haal_aantallen downloads op Maakt connectie met SQLite database. Registreert het bezoeken van de web-page Mazda 3 sedan
>> Mazda 3 sedan Skyactiv-X 180 Pk, elegante sportieve sedan, die ook aan het milieu denkt! <<

Menu keuze:

“Mazda 3 Skyactiv X sedan”
Keuze toets "Hobby"
Stacks Image 60644
Keuze toets "Bluray speler"
Keuze toets "Sony smart TV"
Keuze toets "Aquarium"
Keuze toets "Suzuki Intruder 700"
Stacks Image 60649
Stacks Image 60650
Stacks Image 60651
Keuze toets "Home"
Welkom: bezoeker Gerard Jan

Mededelingen:

Aantal bezoekers = 327 , bedankt voor uw belangstelling.

Telling gestart op 4 juli 2019, koop bezegeld ( Indipendence day ! ).

Inhouds opgave Mazda 3 Skyactive-X sedan:

Mazda:

Mazda logo 2020
Ik wilde nu voor mijn sportieve MX5, een galante auto, om mensen in mee te nemen en een conversatie in te kunnen houden.
Wel wil ik een dynamische-, sportieve auto, die ook nog eens een mooie verbranding heeft, met zo min mogelijk CO2 uitstoot, wat wel bij deze tijd past!
Gelukkig is
Mazda, altijd bezig om hoogwaardige auto’s te ontwikkelen en te zorgen dat bestuurder en voertuig één worden.
Mijn andere hoogwaardige wensen, zoals snelheid wegligging en veiligheid, worden ook in een Mazda vervult.

Uiteraard blijf je altijd vergelijken met andere leveranciers, zoals VW golf, Mercedes 180 AMG, Volvo V40, Toyota Corolla hybrid en KIA Niro maar daar is het me niet gelukt, om een goed en warm gevoel te krijgen, zodat ik Happy uit de auto kwam.


Terug naar Inhoudsopgave:

Eisen voor mijn nieuwe auto:

- Hoe het verder gaat, na mijn 65e verjaardag….? -
Ik wilde nu, voor mijn geweldige MX5, een plaatsvervangende galante auto, om mensen in mee te nemen, een conversatie te hebben en plezierige ritten mee te maken.
Wel wil ik, de
dynamiek en sportiviteit niet verliezen, als deze dan ook nog eens een mooie verbranding heeft, met zo min mogelijk Co2 uitstoot, “wat wel bij deze tijd past”, dan ben ik gelukkig!

Gelukkig is
Mazda, altijd bezig om hoogwaardig te ontwikkelen en te zorgen dat bestuurder en voertuig één worden en verder mijn andere hoogwaardige wensen te vervullen.
De auto moet zitten als een oude jas, waar je je in thuis voelt zonder daar iets aan te doen. Als dat gevoel er is ben ik geslaagd!

Terug naar Inhoudsopgave:

Freeroad - Mazda dealer -:

Stacks Image 60551
Freeroad is een Mazda dealer gevestigd in Almere en is zeer betrokken bij de klant.
Zakelijk, heb ik ook de Mazda 6 business edition gereden, ook naar alle tevredenheid.
Ik ben nu 12,5 jaar Privé, fervent en verwent liefhebber van de Mazda, het is een zeer onderscheidende auto t.o.v. andere auto’s op de weg en ga ik weer kijken of ik bij Mazda een opvolger kan vinden voor mijn geweldige MX5.
Daar Almere redelijk in de buurt ligt ben ik naar FREEROAD afgereisd, waar ik door de heer Sander Grève (verkoopmanager) aller vriendelijkst werd ontvangen, we hadden gelijk een klik.
Hij liet mij verschillende modellen rijden zoals: CX3, CX5 en de Mazda 3 Hatchback over een aantal dagen verspreid, welke ik had besproken en hij liet mij vrij, om zelf te beslissen wat ik mooi, snel en comfortabel vond.
Sander, had uitgebreide kennis van de motoren die Mazda levert bij zijn modellen en liet mij ook kennis maken met de nieuwe gegevens van MAZDA 3 Skyactiv-X 180, die eind oktober 2019 geleverd kan worden. De SPCCI motoren hebben 20-30% betere verbranding en zijn dus zuiniger.
Ik heb dit goed opgeslagen in mijn hoofd, daar ik helemaal gek ben van techniek en motoren.

Terug naar Inhoudsopgave:

Ervaringen uitwerken:

Mazda 3 Skyactiv X hatchback
Mijn vrouw en ik waren helemaal gecharmeerd van de Mazda 3 Hatchback, geweldige rij ervaring!
Lekker stil van binnen, goede stoelen, fijne airco en voor de chauffeur goed overzicht in het raam waar alle info geprojecteerd werd
(Wat je snelheid is, welke snelheid daar gereden mag worden, rijbaan controle, op welke weg je rijdt etc.). Ook de cruise controle is goed te bedienen op het stuur, samen met de radio. De cruise controle werkt ook samen met de radar, die voorin is ingebouwd en de snelheid van de auto die voor je rijdt goed in meet en de cruise control laat zakken als hij dichterbij komt. Je wordt er bijna lui van, lekker ontspannen.

We lagen er de hele nacht van wakker en raakte niet uitgesproken over deze ervaring. Ook het gemak van het rijden, ik voelde me er gelijk in thuis net als de MX5 van Mazda.
De CX3, waren we iets minder enthousiast over, deze reed iets minder soepel en was op het stuur een beetje wiebelig en voelde niet als een oude jas.
Verder was het wel een uitstekende auto.
De CX30 daarin tegen zit net zo goed als de Mazda 3 en is net zo rijk uitgerust! Erg mooie auto, zit wel wat hoger, maar dat is helemaal van deze tijd toch…? Veel mensen willen een SUV, dus Mazda vulde dat ook in!

Terug naar Inhoudsopgave:

Motor

- Skyactiv-X 2.0 L met SPCCI techniek.
Stacks Image 60583
Skyactive-X motor.
Spark Controlled Compression Ignition
Mazda gebruikt Spark Controlled Compression Ignition ( SPCCI )
Dit betekent dat de motor gebruik maakt van efficiënte compressie met een gecontroleerde bougie ontsteking.
Het brandstof mengsel heeft weinig brandstof en veel lucht, dit zorgt voor een kleine explosie rondom de elektrode van de bougie, hierdoor loopt de druk (compressie) en temperatuur op, zodat er de grotere explosie, die door deze druk ontstaat, het mengsel ontbrand en er veel kracht vrijkomt (Diesel principe).
Dit is efficiënter dan een gewone ontsteking en scheelt 30% brandstof als je het toerental laag houdt (7,1L / 100Km).
Dit zorgt ook nog eens voor
lagere uitstoot van CO2 ( 96g/km ) en meer koppel 224Nm. Hiermee valt deze motor in de categorie A ofwel groene label.

Naast de besparing, die de motor oplevert, heeft Mazda in zijn nieuwe modellen
Mazda 3 Skyactiv-X het M-Hybrid systeem ingebouwd.
Dit zorgt voor het soepel wegrijden en het opladen van de accu.
Start en Stop systeem bij het afremmen en stilstaan levert besparing op voor het milieu en mijn portemonnee ! Ik vind ze beide belangrijk.


Terug naar Inhoudsopgave:
Mazda 3 sedan Skyactive 188pk

Welke is het geworden?

- MAZDA 3 Skyactiv-X sedan Comfort -
Mazda 3 binnen en buiten
Als je op de ⬆︎ foto ⬆︎ klikt, krijg je een kijkje van dit model.

Vervolgens weer een proefrit
gepland met Sander, opnieuw waren we weer overtuigt dat we er goed aan deden om deze auto te bestellen. We voelden ons er gelijk in thuis, het fijne schakel moment van de versnellingsbak, de stuurinrichting, het sportieve gedrag, alles was vertrouwd. We hebben ook aan het milieu gedacht, deze Skyactiv-X motor heeft een uitstoot van 96 g/km en behoort tot “het Groene-Label”, wat ontzettend knap is bij een 2 liter compressie motor.
Wat opviel is de eenheid tussen mij (de chauffeur) en de auto, geweldig.
Die dag de auto samen samengesteld, die wij wilden hebben met mooie leren stoelen en een Bose geluidsinstallatie.
Wat geeft dat een emotie, als je samen klaar bent om weer
een nieuwe droom te laten uitkomen!

Het werd de mooie
MAZDA 3 Skyactiv-X sedan “Comfort” met Bose geluidsinstallatie en 18” aluminium velgen met een vermogen van 180 PK, tja…. nu nog de kleur dat heb ik aan mijn vrouw over gelaten.

Mijn vrouw is aquarellist en weet veel van kleuren en combinaties, zij is met Sander het hele kleur palet nagegaan en voor zover mogelijk heeft zij ze live gezien bij andere modellen.
Het is uiteindelijk de
Titanium Flash mica (metallic) geworden, met mooie zwarte leren bekleding. Zeer elegant en chique, wat bij een sedan past. Als je aan de buitenkant van de auto kijkt, valt je direct het KODO-design op. Door de spiegeling is het net of hij constant in beweging is, elk zicht vanuit welke hoek dan ook, is weer anders, en prachtig.

U raad het al, de vraag werd, wanneer kan hij geleverd worden, zoals u al eerder las zal hij eind oktober 2019 geleverd worden, spannend……
😁!!

24 augustus 2019 even naar Freeroad geweest, voor de onthulling van de Mazda CX30, ik moet zeggen ook een mooie auto, zit iets hoger dan de Mazda 3, een soort SUV uitvoering. De bekleding was exact het zelfde en zeer luxe net als de Mazda 3.
Mijn oog werd gelijk getrokken naar de
Mazda 3 sedan achter in de showroom, maar dan met de Skyactiv-G motor, natuurlijk heb ik even geproeft hoe deze auto zit en uitgevoerd is.
Er is maar
èèn woord voor geweldig en wat een mooie uitvoering. Ik had het liefst deze auto meteen meegenomen, ik was verkocht! Wat een mooie afwerking, mooie leren bekleding en dan de stilte als je erin zit, ook geweldig. Het komt heel dicht bij de Duitse dure auto’s ( Mercedes en Audi ), misschien wel beter! Ik voelde me de Koning te rijk!
Helaas moet ik nog even wachten tot de Skyactive-X motor wordt geleverd, wel de moeite waard want deze Skyactive-G heeft 122 Pk en de Skyactive-X motor 180 Pk, verder is dit
geen SPCCI-motor.
Tja… dan moet je ook liefhebber zijn van speciale motoren zoals ik. Het prijsverschil is +/- 1000 euro. Nu gaat de tijd nog langzamer ……

27 augustus 2019 even bijgepraat met Sander Grève over de auto, ik wilde, net als mijn MX5, mooie kentekenplaten erop. Dit was geen enkel probleem en dat was bij FREEROAD een gewoonte, om dit zo af te leveren. Ook krijg ik op de speciale 18” wielen slotbouten, geweldig.

Ik heb de 11e Oktober proef gereden, de auto beviel gelijk. Het stuur en het contact met de weg was goed en de prestaties van de motor waren direct voelbaar. Hij lag lekker in de bocht en het zicht was prima, ook de leren stoelen zaten heerlijk. Het instellen van de spiegels en de stoelen wees vanzelf, het instellen van de navigatie werkte gelijk goed. Het was heel even zoeken naar de handrem en hoe deze werkte, eenmaal geoefend werkte de knop perfect. Bij het uitzetten van de motor, werd de auto automatisch direct op de handrem gezet.
De radio klonk geweldig over de Bose boxen en was makkelijk te bedienen op het stuur.
Ik heb de Mazda 3 Skyactiv-X sedan de 18e november 2019 opgehaald, ik ben zeer onder de indruk.

Nog een aardige link om even te bekijken!

Terug naar Inhoudsopgave:

Rijverslag Mazda 3 Skyactiv-X sedan

Rijervaring nieuwe Mazda 3 Skyactiv-X sedan (22 November 2019)

Nadat we ingestapt waren hebben we eerst even rond gekeken van wat we nu eigenlijk gekocht hebben.
Het was stil in de auto, één en al rust en een heerlijk thuis gevoel een enorm hoog kwaliteit gevoel overmeesterde ons.
Het was alsof je in een Duitse Mercedes zat qua luxe. Echter hier is alles perfect afgewerkt en geen touch screen gelukkig maar een mooie hanteerbare commander-knop zodat de aandacht op de weg blijft.! Ik rij nu met
super 95 E10 kost nu 1,64 euro per Liter.

Ik stelde de spiegels en stoelen in, vervolgens naar het MZD-Connect systeem waar ik alle instellingen voor de auto heb uitgevoerd. Nu werd het tijd om de auto te starten met de startknop en vervolgens via de navigatie mijn Homeadres te starten. Dit werkte perfect!

Onderweg verschillende keren gestopt, om te wennen aan de auto, het inparkeren, achteruitrijden met de camera’s en de signalering, die je helpt en waarschuwt.
De hellingproef even uitproberen met de handrem toets en de autohold toets.
Volgorde is, eerst de autohold toets indrukken dan niet vergeten, om de rem eerst in te trappen en dan de handrem te ontkoppelen.
Hij staat dus nog steeds geblokkeerd, vervolgens in z’n versnelling zetten en het koppelingspedaal langzaam op laten komen nu gaat de blokkade er automatisch vanaf, het is even wennen!

De
commander-knop zit precies op de goede plek, om zo min mogelijk af te leiden en automatisch te bedienen onder het rijden (het is echter beter, om dit bij stilstand te doen). Je kan de navigatie, muziek in één scherm tonen, dat is erg handig.
Met deze Commander-knop is het ook erg makkelijk om even een andere radio zender te selecteren of een nieuwe route te selecteren.
Pluspunt: De commander-knop is goed bereikbaar en je hebt geen aanraakscherm te bedienen, dat vind ik “zowiezo” al heel slecht en leidt de aandacht van de chauffeur te veel af.
Minpunt:Wat wel erg jammer is, is dat je geen route kan kiezen via je contactenlijst van je iPhone in de routeplanner van de auto.

Groot pluspunt:
In de voorruit zit een keurige duidelijke projectie van alles wat je wil weten tijdens het rijden zoals:
  • heb je de cruisecontrol aan en welke snelheid heeft deze ingesteld?
  • wat is mijn snelheid?
  • staat de radar op de volgende auto aan?
  • wat is de toegestane snelheid
  • zit er een auto naast je of in een dodenhoek dan signaleert hij dit met twee kwart cirkeltjes
  • verkeersborden (Als je Mazda routeplanner op SD hebt aangeschaft).
  • waar komt mijn volgende afslag? (Als je Mazda routeplanner op SD hebt aangeschaft)

Minpuntje: Heb je Apple-play aan staan, voor de route planner, dan vervalt de informatie van de borden in het display op de voorruit en de aanwijzingen van afslagen. Hier ligt nog een uitdaging voor Mazda en Apple!
Bij routeplanner van Mazda blijft deze info aanwezig!

  • Wil je nu het beste van twee werelden “de Mazda” omgeving en “Appleplay”, dan handel je als volgt:
  • Zet eerst je route in de “Mazda routeplanner”, wacht tot deze is opgestart.
  • Sluit dan je iPhone op de USB-C poort aan. Nu klik je met de commander-knop naar rechts om het display van Appleplay te starten.
  • Nu heb je ook de mogelijkheid om te Telefoneren in de auto of gesprekken op te nemen via de stuur bediening. (Veilig dus!) De muziek wordt automatisch gestopt bij bellen.
  • Ook heb je nu je eigen Playlisten en Muziek albums tot je beschikking, die in je telefoon staan opgeslagen.

Links op het stuur en naast de commander-knop rechts via een “joy-stickje” zit een mogelijkheid om de
radio te bedienen zoals:
  • geluid harder of zachter
  • volgende nummer afspelen of teruggaan
  • geluid onderdrukken “mute”.

Rechts op het stuur zit een schakel mogelijkheid voor de “
cruisecontrol”:
  • aan-, uit te zetten op een snelheid
  • 1 of 10 km verhogen - verlagen.
  • een “limit” zetten (maximaal te rijden snelheid) aan of uit zetten.
Pluspunt:
  • De radar kijkt en interfereert gelijk ongevraagd mee met het verkeer. Als de “cruise control” aanstaat, gaat hij ongevraagd zich op het verkeer aanpassen. Gaat de auto voor je iets langzamer, dan past jouw auto zich daar ook in aan, versnelt het verkeer weer dan versnelt jou auto ook tot de snelheid welke jij ingesteld hebt.
  • Aanrijdingsdetectie is ook actief en signaleert aan de bestuurder om in te grijpen. Ook grijpt deze al in om te remmen!.
  • Rijbaan controle is ook actief, verander je van rijbaan zonder een richtingaanwijzer te gebruiken, dan stuurt hij terug naar je bestaande rijbaan. Zet je de richtingaanwijzer aan dan gaat hij zonder signalering.
  • In de Spiegels zit een Oranje driehoek, die oplicht als er een auto naast je zit (of in je dodenhoek). Ook krijg je een signaal.

De motor is lekker stil en reageert goed op wat jij wil, hij is sterk 180 pk en heeft genoeg kracht zonder dat hij benzine verspilt. Hij rijdt zuinig als je normaal rijdt (1 op 16 is haalbaar!). Wil je nu eens lekker pittig rijden dan voldoet hij ook prima, echter dan rijdt hij iets duurder (1 op 14) en doet hij qua prestaties mij denken aan mijn oude liefde, de Mazda MX5 deze reed 1 op 13 met een 1,8L motor
😁.

Dit is mijn ervaring na een week rijden, ik hoop dat u het interessant vond om te lezen en dat het helpt om te beslissen of inzicht te geven in uw beslissingen. Laat het me weten (Altijd leuk 👍😁)!

Ik vind de Mazda 3 Skyactiv-X sedan 180pk een hele stijlvolle, veilige, mooie sedan.

Nog een kleine opvolging van mijn reis verslag met de Mazda 3 Skyactiv-X sedan, het is nu 1 februari 2020;
Ik heb de tank helemaal leeg gereden. Nu
gevuld met Super 98 E5, deze benzine kost nu 1,74 euro per liter en ik ben benieuwd wat de 2L motor doet met deze brandstof.
Na mijn eerste ritten constateerde ik, dat
de auto wat makkelijker en feller reed en meer power had, “niet dat ik iets te klagen had” met super 95 E10 maar er zit wel duidelijk verschil tussen deze brandstoffen qua prestatie! De regering heeft besloten om subsidie te verstrekken bij super 95 E10 benzine, waar meer (10%) ethanol in zit, onder het MOM “dat er minder CO2 in de lucht komt”.
Ik denk dat dit alleen maar wordt verteld, om Brussel tevreden te houden en te laten zien dat Nederland werkt aan een reductie van CO2! Ik denk dat we belazerd worden en dat het totaal geen verschil maakt. Ik ben hier geen expert in maar ik geloof de praatjes van de regering niet.

Wat ik bij de berekeningen van de auto zelf zie, is dat deze getallen
iets te positief zijn betreffende het benzine verbruik. Ik heb steeds berekeningen gemaakt na het tanken E5 benzine en het opnemen van de km stand en deze zijn iets minder positief.
Ik heb weer een berekening gemaakt na 12.000 km met inmiddels een benzine prijs van
2,17 euro en hieruit kwam dat de auto bij gebruik van E5, 1:15,4 rijdt, met normaal weggedrag! Helaas is 1:20 onbereikbaar voor mij! (Bij gebruik van E10 is het nog onvoordeliger en zit je aan 1:13,4).

Ik heb nog een “To Do” lijstje gemaakt, deze mag u downloaden.
Download To_Do_list_auto_kopen voor Apple (Numbers): Downloaden

Download To_Do_list_auto_kopen voor Windows (Excel): Downloaden

Download To_Do_list_auto_kopen…………………….(in .PDF): Downloaden
Stacks Image 60573
Ik zal ook nog even de 18” Licht metalen velgen laten zien, die ik heb uitgekozen!
Mooi toch..!

Verder is de Mazda 3 bekroont met Euro NCAP 5 sterren betreft de veiligheid. Dit is de hoogste waardering!

euro_ncap

Showroom Freeroad - Almere:

Logo-Freeroad
Adres:
Freeroad - in Almere -
Zandzuigerstraat 6
1333HD Almere
Nederland
Telefoon: +31 (0)36 - 5494249


E-mail: info@freeroad.nl

Terug naar Inhoudsopgave: